רובנו מתנהלים בתוך השגרה הצפופה מבלי שנעצור לשאול לאן אנחנו רוצים להגיע ומה אנחנו רוצים להשיג. 

מטרה מכוונת וממקדת אותנו, היא מעין מגדלור המראה לנו את הדרך ואת המקום אליו אנחנו שואפים להגיע.

 הצבת המטרה גורמת לנו לאסוף ולהניע את עצמנו לקראתה. 

במחקרים נמצא כי הצבת מטרות ברורות וממוקדות אישיות, ארגוניות ובהחלט גם משפחתיות, בונה אפקטיביות והישגיות. 

תהליך קביעת המטרות הוא פשוט אולם לא תמיד קל לבצוע. הכללים הבאים יעזרו לכם לגבש אותן באופן מדוייק יותר.

עפ"י מודל smart קיימים חמישה מאפיינים למטרה מנוסחת היטב:

ספציפית ומדידה - על מטרה להיות ספציפית ,מדידה ולא מעורפלת, כדי למנוע אי הבנות.   

 עליה לענות על השאלה: "לאן אני הולך ואיך אני יודע שהגעתי לשם?"

במקום לומר "אני רוצה להתחיל לרוץ" נאמר "אני רוצה לרוץ 5 ק"מ תוך חודשיים".

במקום לומר "אני רוצה לבלות יותר זמן עם הילדים" נאמר " אני רוצה להיות עם הילדים 4 שעות ביום". אם לא ניתן למדוד את השגת המטרה, לא ניתן לנהל אותה.

בשלב הזה אנחנו מגדירים תוצאה סופית רצויה- מה בדיוק אנחנו רוצים להשיג ולא עוסקים בתוכנית הפעולה לבצועה. המטרה היא תמיד קבועה בעוד קיימות מספר דרכים לבצוע. הימנעו מלהציב מטרות העוסקות ב"איך".

 מעוררת מוטיבציה- מטרה מנוסחת היטב היא מטרה שגורמת לי להרגיש מחוייב אליה מכל הלב והיא חלק מהחזון האישי/משפחתי/עסקי שלי. אם אין קשר בינה לבין הערכים שלי- לא תהיה מוטיבציה ולא תהיה התקדמות. לכן, יש לנסח את המטרה בחיוב- מה אני רוצה להשיג ולא ממה אני רוצה להימנע. כדאי להגדיר את המטרה כ"אני רוצה להיות יותר עם הילדים" מאשר "אני רוצה לעבוד פחות" או  "אני רוצה לאכול בריא יותר" ולא "אני רוצה להפסיק לאכול מתוק".

 ברת השגה - מטרה טובה היא מטרה מאתגרת ועם זאת ניתנת להשגה. מטרה הנמצאת גבוה מידי מעל היכולות שלנו תגרום לנו לתחושת כישלון וללחץ מיותר. אולם אל לנו לוותר לעצמנו לקבוע מטרה קלה מידי או לא מאתגרת שאחרת היא תהיה חסרת משמעות ולא מקדמת.

רלוונטית –יש לבדוק אם המטרה נמצאת בהלימה למטרות נוספות שלי בחיים ואינה פוגעת בדברים אחרים וחשובים לא פחות בחיים שלי. אם החלטתי לרוץ כל יום שני ק"מ או להיות עם הילדים כל יום ארבע שעות עלי לבדוק אם זה לא יפגע בזוגיות/פרנסה/עיסוק אחר שלי?

ניתנת למעקב - מטרה מנוסחת היטב ניתנת לפירוק ליעדים קטנים ולמעקב אחריהם כדי לאפשר לבדוק את גודל המאמץ וההתקדמות. למשל אם נחליט לרוץ מרתון בתוך שנה ונסתכל על זה כיעד שנתי לעומת אם נפרק את אותה המטרה ליעדים קצרים יותר ונחליט שנגיע לריצת 5 ק"מ בתוך חודשיים,10 ק"מ בתוך ארבעה חודשים וכך הלאה- נוכל בכל שלב לבחון את ההתקדמות שלנו. בכל פעם שנגיע למטרת הביניים נרגיש סיפוק והמוטיבציה שלנו תגדל. מכאן החשיבות בקביעת מטרות ביניים יחד עם תאריך התחלה ותאריך סיום ספציפיים שיעזרו לנו להימנע מסחבת.

את הסעיף הבא אני מוסיפה מניסיון אישי שלי ועליו אני ממליצה בכל פה:

על המטרה להיות כתובה. בעת כתיבת המטרה אנחנו משקיעים מחשבה ואנחנו יכולים לחזור אליה מעת לעת. הכתיבה בפועל מהווה עבורנו חוזה שעשינו עם עצמנו ויוצרת מחוייבות אישית. 

אפשר ורצוי גם לשתף מישהו נוסף במטרה שהצבתם לעצמכם. 

השיתוף יוצר מחוייבות נוספת, חיצונית, להשגת המטרה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.