הוּגֶּה  – Hygge 

את שני שביט הכרתי במסגרת התוכנית ה"דור הבא" של מרכז צעירים בכפר סבא, כשעוד לקחתי בה חלק כמנטורית המלווה יזמים צעירים בתחילת דרכם העצמאית. משני שמעתי לראשונה על הוּגֶּה, מושג השזור בתרבות הדנית אותה היא מכירה היטב מבני משפחתה ומחייה בדנמרק. 

הבנתי אז שהביטוי, שאגב אין לו פירוש באנגלית או בעברית, מתייחס לסגנון חיים ולאווירה ביתית ומשפחתית ובעיקר למה שיוצר אותם פיזית בסביבה שלנו – תאורה חמימה, שמיכה מפנקת, משקה חם, יין, נרות או פינה רגועה בבית. 

כמו תמיד, שמחתי להכיר מושג חדש והוספתי אותו לרשימה של מה שאני רוצה להעמיק בו "כשיהיה לי זמן". לכן, זה לגמרי לא הפתיע אותי כשבחנות הספרים, הספר "הוגה, סוד האושר של הדנים" של מייק וייקינג, משך את תשומת ליבי ופשוט "קרא" לי מאחד המדפים.

כבר בקריאת הדפים הראשונים, התרגשתי לראות שבעצם מדובר על יישום כלים מהפסיכולוגיה החיובית, במעטפת מיוחדת של עיצוב ואווירה ביתית חמימה, אבל לא רק!  עוד יותר התרגשתי כשהבנתי שהדנים ממש חיים סביב ההוגה.

ככל שהעמקתי בקריאה תהיתי אם יהיה נכון לומר שהפסיכולוגיה החיובית נשענת במידה מסויימת על הוגה?

לפי הספרות, ראשיתה של הפסיכולוגיה החיובית בשנת 1998 בעוד שהביטוי הוגה מוזכר כבר במאה ה- 18, הרבה לפני הפסיכולוגיה החיובית. 

גם אם לא וגם אם כן, בעיני, הפסיכולוגיה החיובית בהחלט מקבלת השראה מסגנון החיים הדני. אם נוסיף למשוואה את הנתון המדהים, על פי דו"ח של האו"ם, שדנמרק היא האומה המאושרת בעולם מתוך 157 אומות שנבדקו, למרות שתושביה חיים רוב הזמן בחשיכה ונחשבים למשלמי המיסים מן הגבוהים בעולם, החיבור פשוט מושלם! 

אז איך זה קורה? 

מקריאת הספר וחיפוש מידע נוסף על ההוגה, למדתי כמה ההוגה יכול להיות כלי משמעותי למי שרוצה לשפר את ה Well being  שלו - גם להכניס לחיים פשטות, שלווה, קסם וקלילות וגם ליצור משמעות - כל הפרמטרים שמעלים את הרווחה האישית ואת רמת האושר (פסיכולוגיה חיובית, כבר אמרתי?) 

לא יכולתי שלא לעשות את החיבור בין הוגה למגבירי האושר עליהם מדבר ד"ר טל בן שחר, שמאז שלמדתי את התוכנית שלו בפסיכולוגיה חיובית, אני הרבה יותר מודעת אליהם, נותנת להם מקום מאוד משמעותי בחיים שלי והם הפכו להיות מזוהים איתי מאז שאני מתעדת אותם מבעד למצלמה ב- אינסטגרם וב- פייסבוק שלי, תחת ההאשטג  #מגביר_האושר_היומי_שלי מוזמנים להציץ. 

 כמה זה יכול להיות פשוט? 

מאוד!

הרבה פעמים אנחנו חושבים שהאושר מצריך מאיתנו מאמץ מיוחד, כסף וזמן ובעיקר שהוא מאוד חמקמק. רק כשנצא לחופשה חלומית או כשנשיג משהו ממש גדול שאנחנו רוצים, נחווה אושר.

גם ההוגה וגם הפסיכולוגיה החיובית מראים לנו שהאושר נמצא בפרטים הקטנים, היום יומיים והפשוטים - משקה חם ביום חורפי, שמיכה מפנקת, ספר טוב, מפגש חברתי ומשפחתי, כוס יין, נרות לאווירה, פרחים וכל מה שהוא הוגיסטי עבורכם.  

כל מה שצריך הוא להיות במודעות ולתכנן איך לשלב אותם מידי יום בחיים שלנו. 

כשמבינים כמה ההוּגֶּה שזור בחיי היום יום של הדנים, כמה הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות שלהם, אפשר להבין מדוע הם האומה הכי מאושרת. 

הדנים מעצבים את הבתים שלהם, רוכשים חברים, קונים בגדים ומבשלים הוּגֶּה. עבורם הוגה הוא ביטוי להוויה שהופכת את הפעולות הרגילות למשמעותיות, נוחות, מחבקות ונעימות. הם משתמשים בהטיית שם התואר למצבים, התנהגות, לחפצים ולאנשים העונים לשם התואר הוגיים - אנשים כייפים, חמימים, מחבקים ושמחים. 

איזו דרך נפלאה לראות ולחיות את החיים! 

עבורי היה בעיקר מרגש לגלות שיש ביטוי אחד שמאחד את כל מה שנמצא במקום מרכזי בחיים שלי, בתהליכי האימון ובסדנאות שאני מעבירה. 

כמה הרבה יותר פשוט, קל וברור להזמין מישהו להוּגֶּה איתי. בלי הסברים מיותרים, עם כוונה מאוד גדולה וממוקדת לזמן איכות מחבק ומעצים, שקט, ללא תופים ומחולות.

כמה פשוט לפזר סביבי חפצים שיגרמו לי להיות בהוּגֶּה, שירחיבו לי את הלב ויגבירו את האושר שלי. 

שבוע מאוד חורפי לפנינו, מן הסתם נבלה השבוע יותר שעות בבית עם בני המשפחה או רק עם עצמנו. מזמינה אתכם השבוע להתנסות בהוּגֶּה.

מה ומי יהיו ההוּגֶּה שלכם? 

שתפו אותנו במילים ובתמונות ותרחיבו גם לנו את הלב. 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.